چگالی کلمه کلیدی (density keyword) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

چگالی کلمه کلیدی (density keyword) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) چگالی کلمات کلیدی می‌باشد. زمانی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید براساس این چگالی محتواها و سایت های برتر در صفحه نمایش داده می‌شوند.

 پیشنهاد مطالعه:انتخاب بهترین فونت ها برای سایت

این یک حقیقت است که درک نحوه عملکرد چگالی کلمات کلیدی بسیار مهم است، زیرا می تواند تأثیر مستقیمی بر روی دید محتوای سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو داشته باشد.

البته فراموش نکنید که اهمیت نسبی چگالی کلمات کلیدی در اکثر الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو، از جمله گوگل، در طول سال‌ها تغییر کرده است، بنابراین باید اول از همه بدانید چگالی کلمات کلیدی چگونه بر بهینه سازی وب سایت شما تاثیر می‌گذارد. برای درک بهتر موضوع با ما همراه باشید!

 پیشنهاد مطالعه: آیا تغییر هاست در سئو تأثیر دارد؟

چگالی کلمه کلیدی (density keyword) چیست؟

در مفهوم بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) به تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در یک متن نسبت به کل کلمات آن متن اشاره دارد. این معیار به عنوان یکی از عوامل مهم در تشخیص محتوای یک صفحه و تطابق آن با کلمات کلیدی جستجوگرها استفاده می‌شود.

چگالی کلمه کلیدی معمولا به شکل درصدی بیان شده و نشان می‌دهد که چقدر در یک متن تکرار شده است. به طور معمول، density keyword می‌تواند بهینه شود تا متن به شکلی متوازن و قابل فهم برای خوانندگان و موتورهای جستجو باشد.

نکته: کلمات کلیدی را نباید در یک متن به دفعات زیاد تکرار کرد. این کار ممکن است Keyword Stuffing (پر کردن متن از کلمات کلیدی) در نظر گرفته شود و با شکست مواجه شوید! در ادامه Keyword Stuffing را بررسی خواهیم کرد.

 خدمات طراحان وب شرق :خدمات سئو سایت در مشهد 

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

سوال اینجاست که چگونه باید این چگالی را محاسبه کنیم؟ این محاسبه با یک فرمول ساده قابل انجام است. روش زیر را به کار بگیرید:

چگالی کلمه کلیدی با تقسیم تعداد دفعات ظاهر شدن یک کلمه کلیدی بر تعداد کل کلمات موجود در محتوا و سپس ضرب در 100 برای بدست آوردن درصد محاسبه می شود. برای مثال اگر محتوایی با 500 کلمه دارید و کلمه کلیدی 10 بار تکرار شده است، چگالی کلمه کلیدی برابر با 2 درصد می باشد.

حفظ تراکم کلمات کلیدی متعادل برای جلوگیری از پر کردن کلمات کلیدی، که می تواند بر رتبه بندی موتور جستجوی وب سایت تأثیر منفی بگذارد، مهم است.

TF-IDF چیست؟

TF-IDF مخفف عبارت Term Frequency-Inverse Document Frequency است. این یک آمار عددی است که برای نشان دادن اهمیت یک اصطلاح در یک محتوا نسبت به مجموعه ای از محتواها استفاده می شود. TF-IDF معمولاً به عنوان راهی برای تعیین اهمیت یک اصطلاح در یک محتوا به کار گرفته می شود.

اصطلاح فرکانس (TF) تعداد دفعات ظاهر شدن یک عبارت در یک سند را اندازه گیری می کند، با این فکر که هر چه یک اصطلاح بیشتر ظاهر شود، اهمیت آن برای آن سند بیشتر است.

اصطلاح معکوس فرکانس سند (IDF) میزان منحصر به فرد یا نادر بودن یک عبارت را در مجموعه ای از اسناد اندازه گیری می کند. این مورد کمک می کند تا اهمیت عباراتی که اغلب در بسیاری از اسناد ظاهر می شوند کاهش یابد و امکان تمرکز بیشتر روی عباراتی که مختص یک سند خاص هستند را فراهم کند.

چگالی کلمات کلیدی مناسب برای سئو چیست؟

شبیه تمامی جنبه‌های سئو، هیچ قانونی در مورد چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد و مشخص نیست که این مقدار چقدر است. در واقع شما هیچ دستورالعملی از گوگل پیدا نمی کنید که دقیقاً به شما بگوید یک بخش از محتوا باید حاوی چه تعداد کلمه کلیدی باشد و همچنین هیچ ارقام یا آمار خاصی وجود ندارد که بتوانید بر میزان متراکم بودن یا عدم نمایش کلمات کلیدی در سایت تکیه کنید.

اما در عین حال نکات و ملاحظاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید اطمینان داشته باشید که محتوای بهینه‌ای دارید. به این ترتیب محتوای شما دیده می‌شود و تجربه کاربری شما را بهبود بخشد.

پر کردن کلمات کلیدی چیست؟

سال‌ها پیش، زمانی که سئو هنوز یک رشته نوظهور بود، تکنیکی به نام keyword stuffing «پر کردن کلمات کلیدی» بسیار محبوب شد. پر کردن کلمات کلیدی عبارت است از بکار بردن تا حد ممکن کلمات کلیدی در یک صفحه وب، اغلب به روشی که برای خواننده اجباری و غیرطبیعی باشد.

Keyword stuffing یک روش نامناسب و مشکوک است که در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) برای تلاش برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو استفاده می‌شود. این روش با هدف افزایش قابلیت پیدا شدن سایت در جستجوهای مرتبط با آن کلمات کلیدی به کار گفته می‌شود.

در گذشته، موتورهای جستجو بر اساس تکرار و فراوانی کلمات کلیدی در یک صفحه وب سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کردند. به همین دلیل، برخی از وبمسترها و برنامه‌نویسان سعی داشتند با استفاده از keyword stuffing، تعداد بیشتری از کلمات کلیدی مرتبط را در صفحات خود قرار دهند تا رتبه سایت خود را افزایش دهند. این روش شامل تکرار کلمات کلیدی در متن، پنهان کردن کلمات کلیدی با استفاده از رنگ پس زمینه یا حروف کوچک، پر کردن بخش‌های غیرقابل دیدن برای کاربران با کلمات کلیدی و روش های این چنین بود.

با پیشرفت الگوریتم‌های موتورهای جستجو، امروزه این روش‌های نامناسب شناسایی و تشخیص داده می‌شوند و ممکن است منجر به تنبیه و شکست در رتبه‌بندی سایت شود.

موتورهای جستجو بهبود یافته‌اند و به دنبال محتوای با کیفیت، طبیعی و مفید برای کاربران هستند. بنابراین، به جای keyword stuffing، تمرکز بر ارائه محتوای ارزشمند، مرتبط و بهینه شده برای کاربران و موتورهای جستجو توصیه می‌شود.

 پیشنهاد مطالعه:زمان مناسب خرید رپورتاژ آگهی چه زمانی است؟

مفهوم تکرار کلمه کلیدی

تکرار کلمه کلیدی (Keyword repetition) به معنای استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی در یک متن یا صفحه وب است. این عمل به طور طبیعی به معنای استفاده از کلمات کلیدی برای بیان محتوا و موضوع صفحه است.

در این حالت، کلمات کلیدی به طور مناسب و درست در متن استفاده می‌شوند تا محتوا را بهتر بیان کنند و با موضوع صفحه همخوانی داشته باشند. تکرار کلمات کلیدی در این حالت به صورت طبیعی و براساس نیاز محتوا اتفاق می‌افتد.

از چند کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنیم؟

بسیاری از سئوکاران توصیه می کنند که در هر 200 کلمه محتوا، یک کلمه کلیدی قرار دهید. به عبارت دیگر، اگر یک صفحه وب از یک پاراگراف 200 کلمه ای تشکیل شده باشد، نباید بیش از یک کلمه کلیدی داشته باشد.

ممکن است بتوانید بدون جریمه شدن توسط گوگل، کلمه کلیدی بیشتری اضافه کنید اما تقریباً یک کلمه کلیدی در هر 200 کلمه محتوا، معیار خوبی برای سئو در نظر گرفته می شود.

استفاده از انواع کلمات کلیدی (Keyword Variants) در محتوا

هنوز هم هدف گذاری و تمرکز روی کلمات کلیدی اساس تکنیک های سئوی امروزی است و یکی دیگر از بهترین روش های سئو که باید از آن استفاده کنید، استفاده از انواع کلمات کلیدی است.

انواع کلمات کلیدی تغییرات جزئی در یک کلمه کلیدی مشخص هستند. برای مثال کاربری را در نظر بگیرید که قصد خرید خودروی دست دوم دارد. کاربر عبارت "خرید خودروی دست دوم" را سرچ می‌کند و در تلاش برای یافتن است. او ممکن است عبارت "خودروی دست دوم ارزان" یا "خودروی دست دوم با قیمت پایین" را نیز جستجو کند.

هدف کلمه کلیدی پشت این جستجوها یکسان است، کاربر به دنبال یک خودروی دست دوم است و قصد خرید آن را دارد اما ممکن است کلمه کلیدی متفاوتی را جستجو کند. به همین دلیل مهم است که انواع کلمات کلیدی را مورد هدف قرار دهید.

توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی بسیار مهم است، اگر در انتخاب درست کلمات کلیدی و چگالی کلمه کلیدی اشتباه کنید فرصت های زیادی را از دست خواهید داد.

 خدمات طراحان وب شرق : طراحی سایت مشهد

در پایان...

چگالی کلمات کلیدی یک بحث مهم در تولید محتوای وب سایت است. باید میزان کلمات کلیدی در متن به اندازه کافی رعایت شود، نه آنقدر کم که توسط گوگل قابل تشخیص نباشد و نه آنقدر زیاد که به عنوان keyword stuffing شناخته شود.

سعی کنید در تمامی بخش های محتوا کلمات کلیدی را پخش کنید. مثلا در بخش ابتدایی تعداد زیادی از کلمات استفاده کنید و در بخش های پایانی اصلا تکرار نشود. با رعایت همین نکات ساده و استفاده درست از تعداد کلمات کلیدی در محتوا، می‌توانید در صفحات اولیه جستجوهای گوگل دیده شوید.

ارسال شده در
دسته‌بندی نشده

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها