نکاتی که باید هنگام انتخاب نام دامنه سایت در نظر گرفت

انتخاب نام دامنه سایت یکی از اقدامات بسیار مهم و حیاتی در موفقیت کسب و کار شماست. همانطور که اگر بخواهید یک فروشگاه فیزیکی راه اندازی کنید مدت زمانی را برای انتخاب نام آن وقت می‌گذارید، باید برای انتخاب نام سایت‌تان یا همان دامین سایت زمانی را اختصاص دهید.

 

 پیشنهاد مطالعه: از این 5 اشتباه در یافتن کلمات کلیدی بپرهیزید!

در انتخاب نام دامنه سایت باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که کمی کارتان را دشوارتر می‌کند اما باعث می‌شود بدون عیب و نقص دامنه را نامگذاری کنید. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی که باید هنگام انتخاب نام دامنه سایت در نظر گرفت را با هم بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید!

 خدمات طراحان وب شرق : طراحی سایت مشهد

دامنه یا Domain چیست؟

اولین اقدامی که هر فرد برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی انجام می‌هد، انتخاب نام دامنه است.

دامنه سایت آدرس الکترونیکی یا نام منحصر به فردی است که برای دسترسی به یک وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور ساده، دامنه سایت نشانی و یا نامی است که کاربران در مرورگرها وارد می‌کنند تا به وبسایت مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

نام دامنه در واقع می‌تواند معرف شما باشد، بنابراین در انتخابش بسیار دقت کنید. با افزایش ترافیک وب سایت و افزایش کاربران سفارشات شما به یک برند تبدیل خواهید شد، بنابراین باید نامی را انتخاب کنید که توصیف کننده شما و ویژگی‌های کسب و کار اینترنتی‌تان باشد.

نکات اساسی و مهم در انتخاب نام دامنه

برای اینکه نام مناسبی را انتخاب کنید باید مواردی را در نظر بگیرید که می‌توانند نکات سئویی را برای سایت‌تان راحت تر کنند. در ادامه این نکات را با هم بررسی می‌کنیم:

سادگی و آسانی نام دامنه بسیار مهم است!

فراموش نکنید که نام دامنه را تا حد امکان ساده، آسان و کوتاه انتخاب کنید تا برای تلفظ و به خاطر سپردن کاربران راحت باشد. استفاده از کلماتی که پیچیده هستند یا املای طولانی دارند، ممنوع!

هدف شما این است که کاربران بتوانند به راحتی نام دامنه را وارد کنند و به وبسایت شما دسترسی پیدا کنند.

کاربران به راحتی آن را به ذهن بسپارند!

انتخاب یک نام دامنه به یاد ماندنی بسیار مهم است. اگر نام دامنه شما قابلیت یادآوری نداشته باشد، کاربران ممکن است مشکلی در به خاطر سپردن آن داشته باشند و از دسترسی به وبسایت‌تان منصرف شوند. بنابراین، از کلمات و عباراتی استفاده کنید که قابلیت به خاطر سپردن آن‌ها برای عموم مردم آسان باشند.

انتخاب نام مناسب برای برندتان را فراموش نکنید!

اگر وبسایت شما با یک برند یا شرکت مرتبط است، انتخاب نام دامنه‌ای که با نام برند سازگاری داشته باشد، می‌تواند در ترافیک و فروش بسیار مفید باشد. در این صورت، ممکن است از نام برند خود به عنوان نام دامنه استفاده کنید یا نام دامنه را با عناصری از نام برند ترکیب کنید.

 پیشنهاد مطالعه:چگالی کلمه کلیدی (density keyword) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

 

انتخاب نام دامنه را مرتبط با محتوا یا کسب و کارتان انجام دهید.

اگر وبسایت شما درباره یک صنعت خاص است یا محتوای خاصی ارائه می‌دهد، تلاش کنید نام دامنه را به محتوا یا صنعت مرتبط کنید. این کار می‌تواند به کاربران کمک کند به راحتی فهمیده و پیش‌بینی کنند که وبسایت شما درباره چه موضوعی است. همچنین پیدا کردن شما برای کاربران دیگر سخت و پیچیده نخواهد بود.

پسوند مناسب برای وب سایت در نظر بگیرید!

پسوند دامنه نیز یک نکته مهم دیگر است و می‌تواند نوع و هدف وبسایت‌تان را نشان دهد. برخی از پسوندهای معروف شامل com، org، net و edu و پسوند وب سایت های داخلی هم ir هستند. تا جایی که امکان دارد از پسوند ir و یا اگر می‌خواهید به صورت گسترده‌تر فعالیت کنید، پسوند com را انتخاب نمایید.

سعی کنید نام دامنه تایپ آسانی داشته باشد!

در انتخاب نام دامنه، سعی کنید از کلمات یا عباراتی که به راحتی با یکدیگر اشتباه تایپ می‌شوند، استفاده نکنید. از آنجایی که نام دامنه باید انگلیسی باشد، بهتر است خوب فکر کنید تا کلمه ای پیدا کنید که املای راحت‌تر و اشتباه کمتری داشته باشد.

از علامت ها و اعداد استفاده نکنید!

در انتخاب نام دامنه، بهتر است از علامت‌ها مانند خط تیره (-) یا اعداد استفاده نکنید. کاربران این اعداد و علامت ها را به سختی به ذهن می‌سپارند و درصد اشتباه‌شان در وارد کردن نام دامنه را بالا میبرد. بنابراین ممکن است آنهارا از پیدا کردن سایت شما منصرف کند.

مطمئن شوید که نام دامنه تکراری نیست!

قبل از تعیین نام دامنه مطمئن شوید که نام انتخابی آزاد است و قبلا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده است. نام دامنه ها هیچگاه تکراری ثبت نمی‌شوند. از طرفی اگر بخواهید نامی نزدیک به نام دامنه دیگری انتخاب کنید، کاربران را به اشتباه خواهید انداخت. اگر هم که رقیبتان باشد، ممکن است مشتریان خود را به سمت ایشان سوق دهید.

محدودیت‌های جغرافیایی را در نظر بگیرید!

در صورتی که وبسایت شما محدود به منطقه جغرافیایی خاصی است، بهتر است نام دامنه و پسوند آن به آن منطقه اشاره کنید. مثلا اگر کسب و کار شما محدود به کشور ایران است و ارسال به خارج از کشور ندارید، پسوند دامنه را .ir انتخاب کنید که بهترین گزینه است. این مورد هم در سئو هم در ترافیک وب‌سایت‌تان موثر است.

تحقیق و بررسی کنید!

قبل از خریداری و ثبت دامنه تحقیق و بررسی های لازم را انجام دهید، اما به چه منظور؟

شاید قبل از خرید دامنه، شخص یا کمپانی دیگری دامنه شما را با نگارش دیگری خریداری کرده باشد و بعدا بتواند ادعای مالکیت کند. از این رو دامنه شما غیر قانونی شناخته شده و حتی بسته شود. بدین ترتیب زحمات‌تان هدر خواهد رفت.

 

خدمات طراحان وب شرق :خدمات سئو سایت در مشهد 

در پایان...

امیدواریم در این مقاله هر آنچه را که باید برای انتخاب نام دامنه سایت مناسب رعایت کنید را بازگو کرده باشیم. شاید در نظرتان انتخاب دامنه آنقدرها هم مهم و حیاتی نباشد، اما اشتباه نکنید، همیشه در وب سایت و کسب و کارهای اینترنتی هر چیزی که به کاربر مربوط شود، بسیار مهم است!

اما با توجه به تجربه ای که در سال های فعالیت‌مان به دست آورده ایم، نام دامنه می‌تواند در یک کسب و کار بسیار تاثیرگذار باشد. حتی میزان خلاقیتی که شما در انتخاب نام دامنه به خرج می دهد، آینده کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارسال شده در
دسته‌بندی نشده

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها